بهترین چیدمان مبلمان اداری نسبت به پنجره و نورگیر فضا

امتیاز این صفحه:

امتیاز خود را ثبت کنید

چیدمان مبلمان اداری نسبت به پنجره و نورگیرها از موارد مهمی هستند که اگر به آن توجه نشود می تواند به شدت بر کارایی افراد تاثیرگذار باشد. علاوه براین، اگر نور به صورت آزاردهنده به چشم ارباب رجوع بتابد نیز تاثیر بسیار بدی بر آنها داشته و از محیط کارتان خسته میشوند. به همین دلیل باید مبلمان و میز اداری را با توجه به زاویه تابش نور از پنجره یا نورگیرهایی که در برخی از اتاق های کار وجود دارند دیزاین کرد. چند نکته مهم برای اینکه به بهترین چیدمان میز و مبل دفتر کار نسبت به پنجره و لامپ و سایر منابع نور دست پیدا کنید را در ادامه ارائه می دهیم.

چیدمان مبلمان اداری نسبت به پنجره

وجود پنجره در اتاق کار یکی از بهترین امکانات می باشد و به شدت می توند بر بهبود روحیه کارمندان و افزایش کارایی آنها تاثیرگذار باشد. مخصوصا اگر پنجره رو به فضایی سرسبز و خلوت باز شود که البته در شهرهای بزرگ این امکان به ندرت بدست می آید. به همین دلیل از پنجره بیشتر برای ورود نور طبیعی به اتاق کار و همچنین جریان داشتن هوا استفاده میشود. برای اینکه بتوانید مبلمان اداری و میز و صندلی ها به بهترین شکل در اتاق کار یا اتاق مدیریت چیده شوند، لازم است به نکات زیر دقت داشته باشید:
تابش مستقیم نور به چشم بسیار آزاردهنده است و باعث خستگی فرد و حتی سردرد میشود. به همین دلیل باید چیدمان مبلمان اداری را نسبت به پنجره به گونه ای انجام داده که به هیچ عنوان فرد روبروی پنجره قرار نگیرد. علاوه بر اینکه تابش مستقیم نور پنجره به میز روبروی آن باعث اذیت چشم ها میشود، امکان پرت شدن حواس را نیز به همراه دارد. این احتمال وجود دارد که فضای سرسبز و دل انگیز بیرون باعث شود کارمندان تمرکز خود را در حین کار از دست بدهند.
نکته بسیار مهم دیگری که در چیدن میز اداری نسبت به پنجره باید مد نظر داشت، عدم تابش نور به صورت مستقیم به صفحه مانیتور می باشد. نور تابیده شده به صفحه صیقلی مانیتور بازتاب شده و چشم را خیلی زود خسته می کند. علاوه براین، تصویر پشت سر نیز روی صفحه مانیتور قابل مشاهده است و این می تواند تمرکز را به هم بزند.

چیدمان مبلمان اداری

چیدمان مبلمان اداری

در نتیجه می توان گفت، بهترین چیدمان مبلمان اداری و میز و صندلی ها نسبت به پنجره به گونه ایست که حتی الامکان پنجره در سمت راست یا چپ قرار گیرد. به جز روبرو و پشت در هر سمت دیگری که پنجره باشد تاثیر منفی بر تمرکز کارمندان ندارد.

چیدمان مبلمان اداری نسبت به نورگیر

در برخی از ساختمان های قدیمی از نورگیر در سقف برای بهبود روشنایی فضای داخل استفاده میشود. این نورگیرها بیشتر برای پاسیون مورد استفاده بوده و نور مورد نیاز گل ها را فراهم می کند. اما در اتاق و دفتر کارتان در سقف نورگیر دارید، بهتر است چیدمان مبلمان را به گونه ای انجام دهید که مستقیم از بالا نور تابیده نشود. تابش نور از بالای سر و روی میز باعث میشود سایه وسایل تمرکزتان را تا حد زیادی کاهش دهد.
یکی از بهترین قسمت هایی که می توان برای قرار دادن مبل و میز اداری نسبت به نورگیر در نظر گرفت، سمت چپ و راست آن است. با این انتخاب نور مستقیما روی میز تابیده نمیشود.

چیدمان مبلمان اداری نسبت به لامپ های اتاق

با توجه به اهمیت بسیار زیاد نور و میزان روشنایی بر تمرکز کارمندان و کارایی آنها، علاوه بر پنجره حتما باید از چند لامپ با رنگ مناسب در بخش های مختلف استفاده شود. در اغلب مواقع نورپردازی محیط های اداری شامل لامپ های سقفی و دیواری می باشد. لذا توجه داشته باشید که قوانین ذکر شده در طول متن را برای چیدمان مبلمان اداری نسبت به لامپ های سقفی و دیواری نیز باید رعایت کنید. به عنوان مثال، اگر لامپ های سقفی در اتاق کار استفاده شده اند، سعی کنید میز به گونه ای چیده شود که فرد مستقیم زیر منبع نور قرار نگیرد. علاوه براین، نورهای روی دیوار نیز نباید مستقیم روی مانیتور یا صورت افراد تابیده شود. فضای سمت راست و چپ بهترین گزینه ها برای قرار دادن انواع لامپ های روشنایی در محیط کار می باشند.

از پرده استفاده کنید

متاسفانه به دلیل کمبود فضا در اتاق های کار، در بسیاری از مواقع نمی توان تمام استانداردها را در چیدمان رعایت کرد. به همین دلیل مشاهده میشود که میز کار کارمندان روبرو یا پشت به پنجره قرار میگیرد. بهترین کار در این شرایط، استفاده از پرده های مناسب می باشد. استفاده از پرده با ضخامت ایده آل باعث میشود تا فضای اتاق نور و روشنایی خوبی داشته باشد و در عین حال به صورت مستقیم و زننده به چشم کارکنان و میز و مانیتور آنها تابیده نشود.

فضای کار را بدرستی بخش بندی کنید

توجه داشته باشید که نور در اتاق هایی که کارمندان برای ساعات طولانی در آنها حضور دارند اهمیت بیشتری دارد. به همین دلیل اگر ترجیح می دهید در چیدمان مبلمان اداری از نور پنجره استفاده کنید اما اتاق تان فاقد این امکان است، بهتر است کمی در بخش بندی فضا تمرکز داشته باشید. به عنوان مثال، اتاق جلسات همیشه مورد استفاده قرار نمیگیرد و وجود پنجره در آن خیلی ضروری نیست. در نتیجه کافیست اتاق های بدون پنجره و نورگیر را به اتاق جلسات اختصاص دهید و فضای دارای پنجره به عنوان اتاق کارمندان انتخاب شود.
به عنوان یک نتیجه گیری کلی می توان گفت، بهترین چیدمان مبلمان اداری نسبت به پنجره و نورگیر، قرار دادن منبع نور در سمت چپ و راست می باشد. علاوه براین، از تابش نور بالای سر به روی میز کار تا حد امکان خودداری کنید چون سایه ایجاد شده از وسایل چشم ها را خسته می کند. همچنین می توانید با استفاده از پرده های مناسب میزان نور تابیده شده روی میز و مبل را کنترل کنید تا علیرغم حفظ روشنایی، کارایی کارمندان و روحیه خوب آنها نیز در نظر گرفته شود. علاوه براین، اگر چاره ای جز استفاده از لامپ های سقفی نیست، بهتر است لامپ ها را تا حد امکان کوچک انتخاب نموده و لوسترهای آویز را فراموش کنید. چون کارمندان در چنین شرایطی احساس می کنند که وارد اتاق بازجویی شده اند.

محصولات جدید

به مطالب این صفحه امتیاز دهید

امتیاز خود را ثبت کنید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها