نکاتی قبل از نورپردازی کابینت

امتیاز این صفحه:

امتیاز خود را ثبت کنید

چند سالی است نورپردازی کابینت به‌ صورت حرفه‌ای و گسترده مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از این سبک دیزاین در طراحی دکوراسیون آشپزخانه بسیار مهم هست. هیچکس نمی‌تواند تثیر نورپردازی را در بهتر جلوه دادن کابینت و فضای آشپزخانه نادیده بگیرید. در این مقاله به بررسی نورپردازی کابینت و جوانب مثبت و منفی آن می‌پردازیم با ما همراه باشید.

ایده های جدید برای نورپردازی کابینت آشپزخانه

در آشپزخانه های قدیمی که مانند آشپزخانه های امروزی دارای کابینت های ثابت و جاسازی شده و محل مشخصی برای اجاق گاز، یخچال و دیگر وسایل آشپزخانه نبودند؛ نورپردازی آشپزخانه اغلب به وسیله یک چراغ آویز سقفی که در مرکز سقف آشپزخانه نصب می شد، انجام می گرفت. چرا که بیشتر فعالیت های صورت گرفته شده در آشپزخانه (مانند آماده سازی مواد غذایی) بر روی میز وسط آشپزخانه انجام می شد.

نورپردازی آشپزخانه

اما آشپزخانه های امروزی با ردیفی از کابینت ها، اجاق گاز و یخچال جاسازی شده به موازات و در کناردیوارهای آشپزخانه نیازمند شیوه دیگری از نورپردازی آشپزخانه هستند.در آشپزخانه های امروزی بر خلاف گذشته قسمت اعظم کار بر روی سطح کابینت ها و در کنار اجاق گاز،شیر آب و سینک ظرفشویی انجام می شود که در اکثر آشپزخانه ها همگی در کنار دیوار قرار دارند.

اما هنوز چراغ های سقفی از وسط سقف آشپزخانه آویزان هستند و این امر موجب می شود تا افراد اغلب پشت به منبع نور و در زیر سایه خود مشغول به کار هستندو هنگام کار از نور کافی برخوردارنباشند؛ با توجه به تغییرات ساختار آشپزخانه های امروزی نسبت به گذشته، ما در بخش هایی از آشپزخانه که محل انجام امورات آماده سازی و پخت و پز محسوب می شوند؛ به نور کافی نیاز داریم.مانند سطح روی اجاق گاز، سینک ظرفشویی و سطوح روی کابینت ها که برای آماده سازی وسایل آشپزی و مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.

علاوه بر نیاز آشکار به روشنایی مناسب در این قسمتها، فضای کلی آشپزخانه نیز باید از نور کافی برخوردار باشد.همچنین در بسیاری از آشپزخانه ها تعدادی از کابینت ها به صورت ویترین ساخته شده اند و از آنها برای به نمایش گذاشتن ظروف زیبا و تزئینی استفاده شود.این کابینت ها نیز نیاز به نورپردازی داخلی دارند.

چندین گزینه برای نورپردازی کابینت مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این مقاله با این روش‌ها و توضیحاتی در مورد هر یک می‌پردازیم.

چراغ فلورسنت

چراغ‌های فلورسنت نواری که در الکتریکی‌ها به فلورسنت زیر کابینتی شناخته می‌شوند، یکی از گزینه‌های موجود می‌باشند. نصب این چراغ‌ها بسیار ساده است و سیم کشی آن، بدون دردسر. از طرفی نور بسیار قوی دارند و به‌خوبی فضای اطراف خود را روشن می‌کنند. از مزایای این لامپ می‌توان به پر نور بودن و راحتی در تعویض لامپ نام برد.

از معایب آن هم می‌توان به مصرف برق نسبتاً بالا نسبت لامپ‌های SMD و LED نام برد. یکی دیگر از مشکلات آن، شکننده بودن لامپ است. این لامپ‌ها ممکن است در اثر برخورد وسیله‌ای با آن، به راحتی بشکنند و موجب خسارت شوند. از دیگر معایب آن می‌توان به نور بسیار زیاد آن اشاره کرد. شما در فضای زیر کابینت نیاز به این شدت نور ندارید.

با این توضیحات ما نیاز به یک مجموعه منابع نوری داریم که هریک به صورت جداگانه قابل کنترل باشند.نور کافی برای سطح روی اجاق گاز در آشپزخانه هایی که دارای یک هواکش یا هود در بالای اجاق گازهستند، توسط چراغ هواکش تأمین می شود.اگر بالای اجاق گاز، هواکش مجهز به چراغ وجود ندارد، باید یک چراغ قابل تنظیم در بالای اجاق گاز نصب شود.

برای پوشاندن لامپ فلورسنت به گونه‌ای که در دیدرس نباشد، نیازمند به ایجاد پیشانی بلندتر هستید که شاید این امر موجب ایجاد اشکال در طرح گردد.

لامپ‌های هالوژن

در نمونه کارهای موجود خارجی نمونه‌های از این لامپ‌ها دیده شده است اما در واقع لامپ‌های هالوژن موسوم به هالوژن در ایران نیست. این لامپ‌ها در باکس خود جای گرفته‌اند و باکس لامپ به صفحه‌ی بالایی پیچ می‌شود. این لامپ‌ها در مدل‌های SMD و LED موجود هستند. نوع تابش لامپ هالوژن به‌صورت نقطه‌ای و متمرکز است.

اگر دوست داشته باشید از لامپ‌های بدون باکس استفاده کنید، نیاز دارید بدنه را سوراخ کنید که با این کار، عملاً از کارایی طبقه کم می‌کنید.

مزایا لامپ‌های هالوژن

نور قوی و درخشان
نصب آسان و بدون دردسر
فریم های زیبا

معایب لامپ‌های هالوژن

در این لامپ‌ها پرتاب نور به‌صورت متمرکز است و برای ایجاد فضایی کاملاً نورانی، مجبور هستید از تعداد زیادی از لامپ هالوژن استفاده کنید.

محصولات جدید

به مطالب این صفحه امتیاز دهید

امتیاز خود را ثبت کنید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها