ابعاد استاندارد برای میز اداری در محیط کار

امتیاز این صفحه:

میانگین امتیاز 5 / 5 – تعداد رای 1

آیا تا به حال پس از نشستن در مدت کوتاهی پشت یک میز احساس خستگی و درد به سراغ شما آمده است؟ به نظر شما بروز این قبیل ناراحتی‌ ها چه علتی می تواند داشته باشد؟ آیا می دانید هر میز متناسب با مکانی که قرار است در آن استفاده شود می بایست ابعاد مختلفی داشته باشد؟
به جرئت می توان گفت که یکی از مهمترین عناصر و تجهیزات محیط کار، میز اداری است که امکان فعالیت کارکنان را فراهم می آورد. از آنجایی که امروزه افراد زمان زیادی در حدود ۸ الی ۹ ساعت را در محل کار و با نشستن پشت میز می گذرانند بنابراین لازم است تا خریداران هنگام خرید میز اداری علاوه بر زیبایی، راحتی و استانداردهای لازم را نیز در نظر داشته باشند تا هرگز متضرر نشوند. با توجه به آن که میزهای اداری در شرکت ها یا ادارات برای کاربردهای مختلف استفاده می شوند، بنابراین ابتدا می بایست با ابعاد و اندازه های استاندارد میز اداری آشنا شده و سپس مطابق با ارگونومی و فیزیک بدن هر شخص بهترین میز را انتخاب نمود.

آشنایی با ابعاد و ارتفاع مناسب میز اداری

بدون شک همه ما تا به حال درد شانه، دست یا گردن را به خاطر نشستن در پشت میزهایی با ابعاد و ارتفاع نامناسب با آناتومی بدن خود تجربه کرده ایم. از آنجایی که بروز هر یک از این دردها می تواند به مرور زمان آسیب های بسیاری را به بدن ما وارد آورد و بهره وری کارها را نیز با کاهش رو به رو سازد، بنابراین لازم است تا در ابتدا به فکر راه چاره بود و میز کار اداری را در ابعاد و ارتفاع مورد نیاز خریداری کرد.

ابعاد و ارتفاع استاندارد برای میز کارمندی

یکی از پرکاربرد ترین میزها در اداره ها، میز کارمندی است که کارمندان ساعات بسیاری را به طور مستمر از آن ها استفاده می کنند. چنانچه می خواهید راندمان کاری کارمندان و بازدهی شرکت شما افزایش یابد بهتر است در ابتدا به فکر راحتی و آسایش کارکنان خود باشید که این امر با خرید میز اداری متناسب با جثه و قد آن ها امکان پذیر خواهد بود.
به طور معمول توصیه می شود که برای جلوگیری از درد شانه، گردن و کمر بهتر است که ارتفاع میز اداری کارمندی تا یک سوم قد آن ها برسد. از این رو برای افرادی با قد ۱۸۰ الی ۱۸۵ سانتی متر میز کارمندی می بایست دارای ارتفاعی حدود ۷۵ الی ۸۸ سانتی متر باشد. همچنین طول آن نیز بهتر است بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی متر بوده و عرض آن در فضاهای کوچک ۶۰ سانتی متر و در فضاهای بزرگ ۷۵ سانتی متر باشد.
البته ناگفته نماند که بر اساس قد و جثه کارمندان، میزهایی در بازار وجود دارد که قابلیت تنظیم ارتفاع داشته تا وضعیت پا و زانو کارمند در پشت آن به حالت استاندارد قرار گیرد. از این رو چنانچه هنگام نشستن پشت میز اداری کارمندی متوجه شدید که زانوی شما درست در زیر میز قرار گرفته و علاوه بر این کف پاهایتان سطح زمین را لمس می کند، مچ دستتان کاملا روی میز و سرتان نیز به صورت مستقیم رو به روی مانیتور قرار دارد، بنابراین این میز متناسب با شرایط ارگونومی بدن شما بوده و حتی نشستن های طولانی مدت نیز خطری ستون فقرات و گردن شما را تهدید نخواهد کرد.

ابعاد و ارتفاع استاندارد میز منشی

میز منشی یا میز پیشخوان جزء آن دسته از میزهایی است که به خاطر قرارگیری وسایل مختلفی چون پرینتر، تلفن، آرشیوها و فایل ها می بایست ارتفاع و اندازه مناسبی داشته باشند. از این رو معمولا میز اداری منشی را در ابعادی چون ۱۸۰ سانتی متر طول، ۷۵ سانتی متر ارتفاع و ۱۴۰ سانتی متر عرض طراحی می کنند تا این گونه فضای مناسبی را برای فعالیت و نشستن منشی برای ساعات طولانی در شبانه روز فراهم آورند.

ابعاد و ارتفاع استاندارد میز مدیریت

از آنجایی که اتاق مدیریت جزء فضاهای خاص در هر شرکت یا اداره‌ ای محسوب می‌ شود، بنابراین لازم است تا میزی که در آن قرار می گیرد نیز ابعاد و ارتفاعی استاندارد برای استفاده مدیر داشته باشد. در این خصوص لازم است بدانید که طراحی میز اداری و مدیریت آن باید به گونه ای باشد که علاوه بر زیبایی و رعایت استانداردهای ارگونومی بدن، شأن و مقام مدیر را نسبت به دیگر کارکنان مجموعه مشخص کرده و متمایز سازد.
معمولا روی میز اداری مدیریت وسایل بسیاری چون تلفن، رایانه، آرشیوها و… قرار دارد؛ بنابراین لازم است ابعاد میز کمی بزرگ تر از میزهای معمولی بوده تا مدیر هیچ گونه دغدغه‌ ای بابت کمبود فضا نداشته باشد. بدین خاطر معمولا هنگامی که برای خرید میز مدیریت به بازار می روید، میزهایی را مشاهده خواهید کرد که دارای عرض ۸۰ سانتی متر الی یک و نیم متر و طول ۱۶۰ سانتی متر الی ۳ متر هستند. به منظور تضمین سلامتی مدیر توصیه می ‌شود تا میزهای مدیریتی با ارتفاعی بین ۷۰ الی ۱۶۰ سانتی متر ساخته شده و راحتی را برای شخص به ارمغان آورند.

ابعاد و ارتفاع استاندارد میز کنفرانس

اگر تاکنون دقت کرده باشید میزهای کنفرانس عموما به صورت مستطیل یا بیضی طراحی می شوند. جالب است بدانید آنچه ابعاد این میز را تعیین می کند، محل قرارگیری آن و تعداد افرادی است که قرار است پشت این میز اداری بنشینند. معمولا اندازه میزهای کنفرانس از دو متر آغاز شده و به درخواست مشتری تا ده متر افزایش پیدا می کند. ارتفاع میزها نیز همانند میزهای اداری به طور متوسط بین ۷۰ الی ۷۵ سانتی متر بوده تا زانوها به طور کامل در سطح زیر میز قرار گیرند.

سخن پایانی

چنانچه قصد خرید میز برای کارکنان مجموعه خود را دارید، بهتر است ابتدا با ابعاد استاندارد برای میز اداری محیط کار آشنا شوید؛ چرا که عدم رعایت استانداردهای لازم هنگام خرید میز موجب می ‌شود تا به مرور زمان عواقب جبران ناپذیر بسیاری در انتظار کارکنان اداره شما باشد.

محصولات جدید

به مطالب این صفحه امتیاز دهید

میانگین امتیاز 5 / 5 – تعداد رای 1

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها