ارگونومی میز اداری به چه معناست

امتیاز این صفحه:

میانگین امتیاز 5 / 5 – تعداد رای 1

میزهای اداری از وسایل مهم‌ و اساسی‌ دفاتر کاری محسوب می‌شوند. در پاسخ به این سوال که “ارگونومی میز اداری به چه معناست؟” باید ذکر کرد که در واقع ارگونومی میز اداری همان میز‌های استانداردی هستند که دقیقاً طبق اصول درست و صحیح طراحی شده‌اند. حفظ و تامین سلامت کارکنان و کارمندان در زمان‌های طولانی کار در اداره هدف اصلی تولید این دسته از میزها است. ارگونومی میز‌ اداری از مزیت‌های بسیاری برخوردار بوده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش هزینه‌ها، افزایش روحیه و سلامت جسمی و روحی کارکنان و کارمندان و همچنین بالاتر رفتن نرخ بهره‌وری و کارایی در محیط کار اشاره کرد.

ارگونومی و مزیت های آن

ارگونومی در واقع علم طراحی و ساخت وسایل و سیستم‌هایی است که بر پایه کارآمدی بالا، افزایش و بهتر شدن سلامت روانی انسان‌ها استوار است. به زبانی ساده‌تر ارگونومی علمِ تطبیق انسان با محیط کار است، به‌ طوری که محیط و شرایط کار به همراه تجهیزات به گونه‌ای طراحی شوند که ارگونومی سبب افزایش سطح ایمنی، بهداشت و تطابق هر چه بیشتر افراد براساس ابعاد بدنی آن‌ها گردد. ارگونومی حفظ و مراقبت از سلامت کارکنان و کارمندان، همچنین بهتر شدن شرایط کاری را هدف نهایی خود قرار داده تا در آخر کار آثاری مانند افزایش رضایت از شغل و همچنین بهره‌وری را به دنبال داشته باشد.
اگر ارگونومی و اصول مربوط به آن در هنگام کار در محیط کاری رعایت شوند مزیت‌هایی از جمله کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت، بالا رفتن بهره‌وری و فرهنگ ایمنی در کار را به همراه دارند. محیط کاری که براساس ارگونومی طراحی شده باشد بدون شک در بالاتر رفتن میزان بهره‌وری کارکنان و کارمندان تأثیر بسزایی خواهد داشت و علاوه ‌بر این بر راحتی و افزایش روحیه‌ آن‌ها نیز تأثیرگذار است.

 

ارگونومی میز اداری

 

ویژگی ‌های میز اداری ارگونومی

میز اداری یا میز کنفرانس ارگونومیک جزء بهترین و کارآمدترین وسایل موجود در دفاتر اداری به شمار می‌روند. شرکت‌های اداری برای رسیدن به هدف افزایش بهره‌وری در کار، معمولاً از میزهای ارگونومیک استفاده می‌کنند. این میزها ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که در ادامه به بررسی و معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

  • ارتفاع میز ارگونومی

یکی از مهم‌ترین موارد در ساخت و طراحی میزهای اداری ارگونومیک، تعیین ارتفاع مناسب آن‌ها است. در این طراحی‌ها میزهایی که برای بزرگسالان ساخته می‌شوند ارتفاعی بین 80 تا 90 سانتی‌متر دارند. فضایی که در پشت میز برای قرار گرفتن فرد تعبیه می‌شود در حدود 1 متر و 20 سانتی‌متر ارتفاع خواهد داشت. فضای زیر پای فرد باز و آزد بوده تا فرد به راحتی بتواند پاهای خود را حرکت دهد. فاصله استاندارد میز ارگونومی با مبلمان و میزهای دیگر نیز 1 متر است.

  • سطح میز ارگونومی

سطح میز اداری ارگونومی باید از فضای کافی برای قرارگیری تمامی لوازم مورد نیاز کارمندان برخوردار باشد. در زمان طراحی و ساخت میز ارگونومی باید فضایی به بزرگی قرار گرفتن مانیتور، ماوس و اندازه حرکت آن، همچنین محل قرارگیری برگه‌ها و پرونده‌ها را در نظر گرفت. جایی که ماوس می‌گیرد در نزدیکی صفحه کلید مانیتور است. در زمان استفاده نیز باید فضای کافی و مناسبی برای حرکت دست و ماوس تعبیه نمود. به طوری‌ که مچ دست به صورت صاف روی میز قرار بگیرد.
مانیتور نیز باید در محلی مناسب و با فاصله‌ای استاندارد از چشم‌ها روی میز واقع شود. در این میزها صفحه مانیتور باید به گونه‌ای قرار بگیرد که پایین‌تر یا در سطح چشم فرد قرار داشته باشد. میز اداری ارگونومی باید از شیبی به اندازه 10 الی 15 درجه برخوردار باشد. این شیب از افتادگی سر و افزایش خستگی گردن جلوگیری خواهد کرد. فراموش نکنید که سر و گردن از نقاط مهم و بسیار آسیب‌پذیر بدن هستند و اگر به آن‌ها توجه نشود در مدت زمان طولانی به هنگام کار دچار آسیب خواهند شد.

  • دسترسی

دسترسی سریع به‌ همه زوایای میز اداری ارگونومی نیز از دیگر ویژگی‌های مهم این میز به حساب می‌آید. میز ارگونومی به گونه‌ای طراحی می‌شود که در طول ساعات کاری، تمامی وسایل ضروری از جمله تلفن، خودکار و … در دسترس فرد باشند و جهت دسترسی به این لوازم کم‌ترین میزان انرژی صرف گردد. این ویژگی سبب افزایش روحیه و تمرکز فرد خواهد شد.
قیمت مناسب میز اداری ارگونومی
قیمت میزهای اداری ارگونومی بسیار مناسب است؛ اما قیمت این نوع میزها به عواملی مانند نوع جنس چوب به کار رفته، متریال و ابعاد نیز بستگی دارد. با این حال میز موردعلاقه کارفرمایان میزهای اداری و میزهای کنفرانس ارگونومی هستند.

مزایا و اهمیت به کارگیری میز اداری ارگونومی

میز اداری ارگونومی از مزایای بسیاری برخوردار است که دو نمونه از این ویژگی‌های بسیار مهم به شرح زیر هستند:
• کاهنده میزان خستگی کارمندان:
به طور معمول آن دسته از افرادی که ساعاتی طولانی را پشت میز اداری مشغول به کار هستند، از دردهای شدیدی در قسمت‌های مختلفی مانند مهره‌ گردن و میان کتف‌ها رنج می‌برند. وجود این دردها سبب می‌گردد تا افراد تمایل چندانی برای ادامه کار نداشته باشند. در این مواقع خستگی به راحتی می‌تواند بر آن‌ها چیره ‌شود. در این مواقع کارمند از چهره و روحیه شادابی برخوردار نبوده و تنها در انتظار پایان ساعت اداری خود است تا محل کار را ترک نماید.
بهره‌وری کار این کارمندان بسیار کاهش می‌یابد؛ بنابراین در این وضعیت بحرانی مشخص می‌شود که استفاده از مبلمان و میزهای اداری ارگونومی به چه میزان کاربردی است. از آنجایی که میزهای اداری و مبلمان اداری ارگونومی با توجه به آناتومی بدن انسان طراحی می‌گردند، بنابراین می‌توانند بهترین گزینه برای دفاتر به حساب آیند. میزهای اداری ارگونومی در کاهش خستگی و بی‌حوصلگی افراد در هنگام کار بسیار موثر خواهند بود. در نتیجه آن دسته از کارمندانی که با روحیه شاد مشغول به کار هستند بازدهی بهتر و بالاتری نسبت به دیگران دارند.
بالا بردن بازدهی و راندمان کاری
زمانی که فرد در هنگام رسیدگی به امور احساس راحتی داشته باشد تمرکز و دقت بیشتری در انجام کارها به خرج خواهد داد. همچنین این کارمند سرعت عمل کاری خود را بالا می‌برد که در نتیجه می‌تواند در بسیاری از هزینه‌های موجود صرفه جویی کند. اگر کارمندی کار خود را به خوبی انجام دهد و مشتری نیز رضایت خود را اعلام نماید، سازمان و اداره مربوطه می‌تواند رشد و ترقی خوبی یابد.

 

مزایا میز اداری ارگونومی

 

سخن پایانی

میزهای اداری ارگونومی آرامش و تمرکز قابل قبولی را برای کارمند و کارکنان به وجود می‌آورند که استفاده از آن‌ها سبب می‌شود تا بازدهی سازمان و اداره افزایش یابد. میز ارگونومی با راحتی که فراهم می‌کند می‌تواند در خلاقیت و کاهش هزینه‌ها نیز موثر باشد. بهتر است که برای بازدهی و راحتی کارمندان خود از میز اداری و میز کنفرانس ارگونومی استفاده کنید تا از خستگی، دردهای سر و گردن، کلافگی و بی‌حوصلگی به دور باشند.

محصولات جدید

به مطالب این صفحه امتیاز دهید

میانگین امتیاز 5 / 5 – تعداد رای 1

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها