راهکارهای کنترل صدا در دفتر کار برای افزایش تمرکز

امتیاز این صفحه:

امتیاز خود را ثبت کنید

راه های کنترل صدا در دفتر کار

آلودگی صوتی یکی از مشکلات زندگی در جوامع بزرگ است که اگر شدت آن از حدی بیشتر باشد و همچنین فرد به صورت مداوم در معرض آن قرار بگیرد، موجب ایجاد مشکلاتی هم برای جسم و هم برای روان فرد می شود. کنترل صدا در دفتر کار و محل زندگی می تواند از طرق مختلفی انجام شود که امروزه به لطف پیشرفت فناوری، تجهیزات و راهکارهای بسیار خوبی برای دفع این مشکل وجود دارد. با ما همراه باشید تا با این راهکارها بیشتر آشنا شویم.

آلودگی صوتی

آلودگی صوتی، انتشار سر و صدا با شدت های مختلف در یک محیط است که بر فعالیت زندگی انسان یا حیوانات تاثیر می گذارد و بیشتر آنها تا حدی مضر هستند. منبع سر و صدای فضای باز در سراسر جهان عمدتا توسط ماشین آلات، تجهیزات ساختمانی و سیستم های هشدار دهنده ایجاد می شود. همچنین برنامه ریزی ضعیف شهری به خصوص در ساخت راه ها، قرار دادن واحدهای صنعتی در کنار مناطق مسکونی ممکن است منجر به آلودگی صوتی شود. آلودگی صوتی می تواند سبب مشکلاتی متعددی هم از نظر روانی و هم از نظر جسمانی شود که در ادامه می خواهیم به معرفی این مشکلات و بیان راهکارهایی به خصوص برای کنترل صدا در دفتر کار بپردازیم.

اثرات صدا بر روی افراد

سطح بالای صدا می تواند به اثرات قلبی عروقی در انسان و افزایش شیوع بیماری عروق کرونر منجر شود. در حیوانات، سر و صدا می تواند چرخه زندگی آنها را به خصوص برای شکارچیان تحت تاثیر قرار داده، در تولید مثل و ناوبری تداخل ایجاد کند و باعث کاهش شنوایی دائمی شود. از نظر فیزیکی سر و صدا می تواند باعث از دست رفتن قدرت شنوایی شود. این یک روند تدریجی است. همچنین افرادی که در معرض آلودگی صوتی با شدت بیشتر از 70 دسی بل قرار گیرند، فشار خون بیشتر آنها تا 5-10 میلیمتر جیوه افزایش پیدا می کند که تداوم این عامل باعث آسیب و ایجاد امراض قلبی و عروقی می گردد. استرس، سرگیجه، اضطراب و اختلال نعوظ از دیگر اثرات صدا در حالت فیزیکی است.
از نظر روانی، سر و صدا می تواند منجر به کاهش حوصله، رفتارهای ضد اجتماعی، افزایش سانحه های انسانی، ایجاد اختلال در رشد شناختی کودکان، کاهش فراخنای حافظه، کاهش تمرکز و افزایش پرخاشگری، کاهش بازدهی کاری و بسیاری از دیگر مشکلات شود. نکته مهمی که باید در مورد اثر گذاری صدا روی افراد به آن توجه شود، تدریجی بودن و بدون درد بودن آن است که در نهایت می تواند مشکلات متعددی را در دراز مدت به وجود آورد.

معرفی انواع راه های کنترل صدا در دفاتر کار

برای کنترل صدا می توان از محصولات آکوستیک استفاده کرد. آکوستیک را می توان علمی دانست که ما به کمک آن می توانیم سطح صدا در یک محیط را درک و کنترل کنیم. در واقع همانطور که می دانید، در محیط های کاری باید حد مناسبی از صدا طبق استاندارد ها رعایت شود تا موجب اختلال آرامش، سلامت و کاهش بازدهی افراد در هنگام کار نگردد. همچنین در مقیاس کوچکتر می توان به استفاده از هدفون ها اشاره نمود که تنها می تواند یک راهکار گذرا باشد و لازم است در صورت وجود سر و صدای شدید، این مشکل از طریق راهکارهای اصولی از جمله استفاده از تجهیزات آکوستیک و پارتیشن اداری فضاها انجام گردد.

کنترل صدا در دفتر کار با تجهیزات آکوستیک و پارتیشن بندی

استفاده از تجهیزات آکوستیک می تواند شرایط انعکاس صدا از دیوار را به صفر نزدیک کند و راهی بسیار خوب برای کنترل صدا در دفتر کار باشد. تجهیزات آکوستیک را می توان به صورت یک سری بلوک های مخصوص در محیط و بر روی دیوار ها قرار داد. این تجهیزات دارای ضریب کاهش صدای 0.85 هستند و در بافت های مختلفی طراحی می شوند که می توان مطابق با سبک دیزاین اداره یا خانه مورد استفاده قرار گیرد. پارتیشن بندی نیز یکی دیگر از راهکارهای بسیار مناسب برای کنترل صدا در دفتر کار و جلوگیری از مزاحمت های صوتی و فیزیکی به خصوص در ادارات شلوغ و حساس است. پارتیشن های اداری می توانند به صورت تک یا دو جداره نصب شده و علاوه بر ایجاد یک محیط مجزا، عایق صوتی بسیار خوبی باشند. این پارتیشن ها را می تواند به صورت پارتیشن شیشه ای یا فلزی تهیه کنید.

 کنترل صدا در محیط کار

                                           روش های کاربردی کنترل صدا در محیط کار

راه های کنترل صدا در دفاتر کار مدرن

از دیگر راه های کنترل صدا در دفتر کار همچنین می توان به استفاده از اتاقک های پیش ساخته آکوستیک اشاره نمود. این روش می تواند برای اتاق های مدیران، منشی ها، افرادی که ارتباطات اجتماعی بالایی دارند بسیار مناسب باشد تا مکالمات تلفنی و یا صحبت با مشتریان موجب مزاحمت برای دیگر کارکنان نگردد. همچنین از راه های موثر دیگر برای کنترل صدا در دفتر کار مدرن می توان به منطقه یا بخش بندی محیط اداری، پارتیشن بندی و ایزولاسیون کامل بخشی از آن اشاره نمود. از انواع عایق های صوتی که می توان برای محیط های اداری استفاده نمود، می توان گفت:

  • پنل های صوتی پلی یورتان
  • عایق های صداگیر PU
  • فوم های صوتی پلی اتیلن
  • عایق های صوتی لوله ای
  • و …

انواع عایق های صوتی برای کنترل صدا در دفتر کار

همچنین برای کنترل صدا در دفتر کار و کاهش آن می توانید از راه هایی زیر نیز استفاده کنید:

  • استفاده از گل و گیاه
  • تنظیم یک موزیک در پس زمینه
  • ایجاد اتاق های تلفن آکوستیک
  • استفاده از پرده های آکوستیک
  • استفاده از رنگ هایی که می تواند به صورت عایق صوتی هم عمل کند
  • استفاده از مصالح و کاشی های عایق صدا مانند کاشی های سلولزی
  • استفاده از پوشش های وینیل یا MLV که به صورت پروفیل، رولی و وینیلی تایل استفاده می گردد
  • استفاده از پنجره های دو جداره برای کنترل صدا در دفتر کار و ساختمان ها
  • استفاده از درزگیر های آکوستیک برای کور کردن نقاط و شکاف ها
  • استفاده از قاب های حاشیه وینیلی
  • استفاده از درب های آکوستیک
 در دفتر کار مدرن، تمرکز داشته باشیم

                             چگونه در دفتر کار مدرن، تمرکز و حریم شخصی داشته باشیم؟

محصولات جدید

به مطالب این صفحه امتیاز دهید

امتیاز خود را ثبت کنید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها